Onko mainoksen kuvaa manipuloitu? Mistä voi tietää, että lehden haastattelema nimetön lähde puhuu totta? Kertooko länsimainen media todellista kuvaa kehitysmaista?

Kootut vinkit avaavat yhä laajenevaa ja monimutkaistuvaa median maailmaa, auttaen nuoria lukemaan, käyttämään sekä ymmärtämään sitä.

  • Vastamainokset herättelevät hauskalla tavalla miettimään mainontaa ja kunkin omaa suhdetta siihen.

  • Ammattikasvattajalle perustiedot sosiaalisen median ilmiöistä.

  • Mediakasvatusta yläkoulu- ja lukioikäisten parissa työskenteleville.

  • Aineistoa toisin ajattelemisen taidon, kriittisen ajattelun ja valtavirtatotuuksien kyseenalaistamisen harjoitteluun. Tehtäviä ja pohdintaa mm. mainonnasta ja muodista, jotka kannustavat kyseenalaistamaan vallitsevan elämäntavan itsestäänselvyyksiä.

  • Blogin tekstit, vastamainokset, powerpointit ja oppilastyöt kannustavat osallistavaan opetukseen. Teemoina on maailmankauppa, maantiede, kansalaistoiminta, kulttuurihäirintä ja media. Jaossa kokemuksia Eettisen kaupan puolesta ry:n ja maantieteilijä Eeva Kemppaisen työpajoista.

Jaa sosiaalisessa mediassa