Kävijöitä Kansalaisvaikuttamisen torilla.
Kansalaisvaikuttamisen torilla oli paljon kävijöitä. Kuva: Doris Hakkarainen.
Artikkeli

Järjestöt kohtasivat opettajat Educassa – globaalikasvatus herättää kiinnostusta

Educa kokosi opetus- ja kasvatusalan toimijat Helsingin Messukeskukseen 24.-25.1. Kansalaisvaikuttamisen torilla järjestöt kohtasivat opettajat ja kasvattajat, materiaalien kova kysyntä innosti.

Teksti: Doris Hakkarainen Kuva: Doris Hakkarainen

Fingon koordinoimalla Kansalaisvaikuttamisen torilta oli mukana 25 toimijaa, jotka työskentelevät globaalikasvatuksen parissa muun muassa rauhan, kestävän kehityksen, yhdenvertaisuuden, ihmisoikeuksien sekä ympäristövastuun edistämiseksi. Keskusteluissa kävijöiden kanssa nousi esiin, että globaalikasvatus koetaan ajankohtaisempana kuin koskaan. Opettajat kokevat, että globaalikasvatusta tarvitaan ja järjestöjen tuki ja työ on arvokasta, koska oma osaaminen ei riitä laajojen aiheiden käsittelyyn.

”Järjestöjen työtä pidetään tärkeänä. Opettajat ja kasvattajat kertovat tarvitsevansa materiaaleja ja menetelmiä, joita voi ottaa suoraan käyttöön omassa työssään oppilaiden kanssa”, kertoo Fingon globaalikasvatuksen asiantuntija Anna Kivimäki-Pelluz.

Globaalikasvatuksen aiheista erityisesti juuri nyt puhuttavat kestävä tulevaisuus, yhdenvertaisuus ja maailman tapahtumat ylipäätään – kuinka eri ilmiöt linkittyvät toisiinsa ja miten me olemme osa maailmaa ja miten voimme vaikuttaa pienin teoin omassa lähiympäristössä. Kansalaisvaikuttamisen torilla kävijät näkivät mitä kaikkea globaalikasvatus pitää sisällään ja miten monin eri tavoin sitä voi käsitellä.

Fingon ständillä pääsi tutustumaan päivitettyyn Oppimateriaalit ajan tasalle -oppaaseen ja Epävarmojen aikojen kanssamatkustajat ja sabotöörit -kortteihin. Lisäksi ständillä esiteltiin globaalikasvatus.fi-sivustoa, joka kokoaa järjestöjen materiaaleja ja vinkkejä opetuksen tueksi. Fingon ständillä oli mukana myös Maailman Kuvalehti, jonka näytenumerot jaettiin loppuun.

Neljä henkilöä poseeraa kameralle.
Fingon ja Maailman Kuvalehden ständi. Kuva: Doris Hakkarainen.

Keskustelua antirasismista ja sateenkaaresta varhaiskasvatuksessa

Lauantaina Educan Tulevaisuuden luokkahuone -lavalla murrettiin sateenkaariteemoihin ja antirasismiin liittyviä myyttejä sekä tarjottiin näkökulmia ja käytännön keinoja aiheiden käsittelyyn ikätasoisesti Antirasismi ja sateenkaari varhaiskasvatuksessa -keskustelussa. Mukana olivat toimittaja, kirjailija ja puhuja Ndéla Faye, Setan koulutusasiantuntija Venla Suutari ja Yhteiset Lapsemme ry:n antirasistisen kasvatuksen asiantuntija Hanna-Leena Ylönen. Ohjelman juonsi Eliisa Alatalo. Keskustelijat toivat esiin tärkeitä näkökulmia siitä, miten luoda kasvuympäristö, jossa jokaisen on turvallista kasvaa omaksi itsekseen.

Faye muistitti, että on uskallettava tarttua epämukavalta tuntuviin tunteisiin ja kysymyksiin ja puhua antirasismista, joka on koko elämän läpi jatkuva prosessi. Kasvattajilla on paljon valtaa ja vastuuta siinä, miten aihetta käsitellään. Pienilläkin teoilla voi olla suuria vaikutuksia.

Antirasismin ei tarvitse olla kivaa. Se on hankalaa ja kivuliasta, koko elämän läpi jatkuva prosessi. Kaikilla on sisäistettyjä toimintamalleja. – Ndéla Faye

Myös Ylönen peräänkuulutti kasvattajan itsereflektiota ja omien ennakkoluulojen tutkiskelua. Hän muistutti, että lapset tarkkailevat ja imevät tietoa aikuisista. He huomaavat esimerkiksi miten erilaisia ihmisiä kohdellaan, miten heitä esitetään mediassa, missä ammateissa heitä on tai millaisia ystäviä hänen lähipiirinsä aikuisilla on tai ei ole sekä tekevät tulkintoja niistä. Etnisyyteen ja ihonväriin liittyvät valtasuhteet opitaan jo varhaisessa vaiheessa.

Suutari puhui sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta. Hän toivoi, ettei kasvatuksessa jämähdetä binääriseen ajatteluun ja muistutti, että leikkiäkin voi rikastuttaa esimerkiksi niin, että on muunsukupuolinen isä tai saman sukupuolisia vanhempia. Normeja voi haastaa ja laajentaa myös lasten puheissa.

Ylönen kertoi normien purkamisen sopivan kaikkiin näihin teemoihin. Kasvattajan täytyy purkaa normeja omassa käytöksessä, omassa työssä, työkavereissa ja myös lasten välisissä tilanteissa. Esimerkiksi selventää mistä puhutaan, jos puhutaan ihonvärisestä kynästä, silloin on monta kynää. On löydettävä lapsen tasoinen tapa puhua asioista.

Lopuksi keskustelijat jakoivat parhaan vinkkinsä tai työkalunsa kasvattajille. Alla jaetut lisätietolinkit:

Katso lisää kuvia Kansalaisvaikuttamisen torilta Fingon Flickristä.

Neljä henkilöä poseeraa kameralle.
Ndéla Faye, Eliisa Alatalo, Venla Suutari ja Hanna-Leena Ylönen. Kuva: Doris Hakkarainen.

Uusimmat artikkelit