Joukko ihmisiä heittää vaatteita ilmaan.
Blogi

Globaali vaatetuotanto tulee kirjaimellisesti iholle – Näin Eetti muuttaa suomalaista vaatekulutusta

Globaali vaatetuotanto tulee kirjaimellisesti iholle – Näin Eetti muuttaa suomalaista vaatekulutusta

Teksti: Hanna Vaittinen

Mitä globaalikasvatus tarkoittaa Eetissä, ja miten se näkyi Lempivaatteeni -kampanjassa? 

Haluamme tuoda esille, miten ihmiset maailmassa ovat linkittyneitä toisiinsa, ja vaikutamme toistemme elämiin. Me Eetissä tarkastelemme asioita nimenomaan globaalin kaupan ja arkisten kulutustavaroiden kautta.  

Globaali vaatetuotanto tulee kirjaimellisesti iholle, kun päälläsi olevaa paitaa on pidellyt käsissään myös joku henkilö Bangladeshissa. Lempivaatteeni-kampanjan ydin on tuoda näkyvästi esille vaatetusalan ja varsinkin pikamuodin ympäristövaikutuksia. 

Haluamme samalla tarjota myös ratkaisun: käytä vaatteitasi pidempään. Se on kaikista tärkein tapa pienentää oman vaatekaapin hiilijalanjälkeä, mutta lisäksi se on helppo ja positiivinen. Ihmisiä ei vaadita luopumaan mistään, vaan kaikilla on jo lempivaatteita, joita voimme arvostaa ja vaalia. Näin tehdään parempia kulutusvalintoja.  

Halusimme kampanjalla tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka eivät tiedä vielä kovin paljon aiheesta, eivätkä he ole valmiiksi kulutuskriittisiä. Näihin ihmisiin ei toimi saarnaaminen tai syyllistäminen. Halusimme tarjota positiivisen lähestymistavan, jossa on mukana myös huumoria ja keveyttä.  

Minkälaisia onnistumisia olette kokeneet? 

Kampanja on jo ylittänyt odotuksemme ja saanut erittäin hyvän vastaanoton. Yllätyimme, miten helposti ihmiset lähtivät jakamaan henkilökohaisia tarinoita sosiaalisessa mediassa. Kampanja on tavoittanut paljon ihmisiä ja tempauksiimme on osallistunut lukuisia vapaaehtoisia. On hauskaa, että aina kun keskustelen tästä aiheesta jonkun kanssa, on hänellä oma tarinansa lempivaatteestaan kerrottavanaan. 

Ilmastoasioista puhutaan nyt paljon ja on konmarituksen tyyppisiä trendejä; liika tavara ahdistaa. Kulttuurissamme istuu aika syvällä ajatus, että täytyy hankkia uutta. Tähän haluamme tuoda asennemuutosta: se on ihan okei, tai jopa trendikästäkin, käyttää yhtä ja samaa lempivaatetta. Selkeästi monelle on vapauttava ajatus, että voimme kollektiivisesti arvostaa vaatteitamme ja ylpeästi käyttää samaa paitaa vaikka joka päivä. 

Minkälaisia haasteita olette kohdanneet? 

Emme varautuneet näin suureen kiinnostukseen kampanjaa kohtaa. Kun iso pyörä pyörähti liikkeelle tammikuussa, meillä ei riittänyt resursseja vastata kaikkiin yhteydenottopyyntöihin. Meidän täytyi vain hyväksyä se, että emme pystyneet vastaamaan kaikille heti.  

Olimme jo suunnitelleet jatkoa kampanjalle, mutta Sitran Maapalloliigan pääpalkinnon voittaminen mahdollistaa sen, että nyt voimme kunnolla istua alas niiden tahojen kanssa, jotka ovat ehdottaneet yhteistyötä. 

Minkälaisia oivalluksia on tullut kampanjan aikana? 

Aloitimme kokeilulla, jossa kyseltiin somessa ihmisten kokemuksia rikkinäisistä vaatteista. Meidän piti puhua ”vaateragesta”, eli kuinka paljon huonolaatuiset vaatteet ärsyttävät, mutta ihmiset eivät jakaneet kokemuksiaan läheskään samalla innolla, kuin mitä he tällä hetkellä jakavat lempivaatteistaan. Eli periaatteessa tarjosimme ihmisille tilan purkaa turhautumistaan ja jopa niin sanotusti someraivota, mutta ihmiset eivät tarttuneet siihen. 

Reaktiot ja palaute ohjasivat meitä nopeasti Lempivaatteni-kampanjan polulle, eli lähestymään asiaa positiivisuuden kautta. Sillä tiellä jatkamme edelleen.  

Minkä vinkin antaisit globaalikasvatusta tekevälle järjestölle? 

Pienessä järjestössä rahoituksen epävarmuus on monesti haaste, joka tekee toiminnasta lyhytjänteistä. Haluaisin silti kannustaa järjestöjä katsomaan vähän kauemmas eteenpäin. Joskus täytyy pysähtyä katsomaan isompaa kuvaa: missä olemme vuoden päästä, mitkä ovat tavoitteemme, ja mikä on se muutos, jonka haluamme saavuttaa? 

Pienienkin järjestöjen on uskallettava haaveilla ja uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa. Helmikuussa Yle uutisoi verkkosivuillaan, että Suomessa myytiin viime vuonna eniten vaatteita vuosiin. Tämän johdosta me päätimme Eetissä, että tänä vuonna vaatteiden myynnistä kertova käyrä lähtee Suomessa alaspäin. Vuoden päästä näemme, minkälaisia vaikutuksia kampanjoinnillamme on ollut. 

  

Katso Eetti ry:n hulvattoman hauska Vaatevuorisaarna-video. 

Uusimmat artikkelit