Teksti: Saara Simonen
Tänään alkavalla Reilun kaupan viikolla kehotetaan suomalaisia kuluttajia käyttämään Reilun kaupan tuotteita yhä enemmän myös työpaikoilla ja muualla kotiensa ulkopuolella.
Suomalaisista jo 82 prosenttia tuntee Reilun kaupan merkin ja sen kriteereihin luotetaan. Nyt kotikulutuksen lisäksi Reilun kaupan tuotteita pyritään saamaan myös yritysten kulutukseen, jolloin niiden isojen volyymien kautta Reilun kaupan hyötyjä pystytään levittämään laajalle.
Reilun kaupan tuoteperhe laajenee vauhdilla myös Suomessa. Uusina aluevaltauksina ovat kulta ja kosmetiikka. Uusien tuotteiden lisäksi vanhat suosikit pitävät paikkaansa, suomalaiset käyttävät eniten rahaa Reilun kaupan kahviin, banaaniin, kukkiin ja viiniin. Suomessa on tällä hetkellä markkinoilla yli 1500 Reilun kaupan tuotetta ja niitä löytyy aina lähikaupoista marketteihin.
Reilun kaupan tavoitteena on nopea kasvu ja laajentuminen uusille toimialoille ja uusiin maihin. Reilun kaupan toiminta sai alkunsa 1980-luvulla meksikolaisten kahvinviljelijöiden aloitteesta. Kahvin maailmanmarkkinahinnan ollessa alhainen, hollantilaiset avustustyöntekijät suunnittelivat uutta hanketta kahvinviljelijöiden tueksi. Viljelijöitä itseltään kysyttäessä millaista kehitysapua he tarvitsisivat, he vastasivat ansaitsevansa toimeentulonsa mieluummin omalla työllään.
Tällä hetkellä Reilun kaupan tuotteita tuottaa 1,2 miljoonaa viljelijää yli 60 kehitysmaassa ja niitä myydään noin 70 maassa.
Reilun kaupan viikolla on mahdollista osallistua Reilua kauppaa tukeviin tempauksiin ja tapahtumiin eri puolilla Suomea. Voit myös itse kannustaa sinulle tuttuja yrityksiä Reilun kaupan tuotteiden käyttöön Minimoi -kampanjakortilla.
Lisätietoja Reilusta kaupasta:
Reilun kaupan edistämisyhdistys
Reilun kaupan viikko
Reilun kaupan puolesta Repu ry