Järjestöt tarjoavat koulumaailmalle luontevan yhteistyön mahdollisuuksia monin tavoin. Niiden piirissä voi kasvaa kriittiseen ajatteluun, medialukutaitoon, oman mielipiteen ilmaisemiseen ja moniin muihin sellaisiin taitoihin, jotka koulun elämässä voivat helposti jäädä katveeseen.
Teksti: Minna Mannert
Maailma koulussa-seminaari järjestettiin lokakuussa Rauman Opettajankoulutuslaitoksella. ”Tapahtuma tuo tärkeitä käytännön työkaluja monikulttuurisuuden teemojen käsittelyyn”, avasi tilaisuuden didaktikko Juli-Anna Aerila. Nelisenkymmentä innokasta opiskelijaa kokoontui aamupäivän luennolle keskustelemaan Rauhankasvatusinstituutin Saara Launion johdolla siitä, miten globaalikasvatuksen arvopohja nousee opetussuunnitelmasta, ja kuinka tärkeää opettajan on tiedostaa oman opetuksensa taustalla piilevät asenteet ja arvot.
Päivän teemojen työstö jatkui pienryhmissä toiminnallisissa työpajoissa, joiden teemat liittyivät muun muassa lasten oikeuksiin, uskontoon ja rauhaan. OKL:n aulan materiaalitorilla kävi vilkas kuhina, kun järjestöjen tuomia pedagogisia materiaaleja esiteltiin. Tarjolla oli muun muassa Planin globaalien pihaleikkien ideapakka, Eetti ry:n globaalin kuluttajan foorumi-verkko-oppimismateriaali, YK-liiton julistesarjoja ja Rauhankasvatusinstituutin globaalikasvatus-matkalaukkuja. Unicefin pisteellä päivystivät paikallisen freinet-koulun oppilaat.
”Selkeät ohjeet ovat valttia globaalikasvatusmateriaalissa. Siksi esimerkiksi Planin korttipakka vaikutti kätevältä materiaalilta. On tärkeää, että toiminnan voi liittää myös varsinaiseen aiheeseen, eli kehitysmaan todellisuuteen”, pohtivat OKL:n opiskelijat Netta, Elina ja Marika.
Järjestöt tarjoavat koulumaailmalle luontevan yhteistyön mahdollisuuksia monin tavoin. Järjestöjen piirissä voi kasvaa kriittiseen ajatteluun, medialukutaitoon, oman mielipiteen ilmaisemiseen ja moniin muihin sellaisiin taitoihin, jotka koulun elämässä voivat helposti jäädä katveeseen.
Maailma koulussa-yhteistyö on Kepan palvelu globaalikasvatusjärjestöille. Sen avulla järjestöt voivat tuoda pedagogisia aineistojaan ja työmenetelmiään Opettajankoulutuslaitosten ja opiskelijoiden tietoisuuteen. Seminaareja järjestetään lukuvuonna 2013-14 ainakin neljällä paikkakunnalla. Seuraava seminaari järjestetään Helsingin yliopistolla 25.11.2013.