Teksti: Sanna Rekola
Järjestöjen kansainvälisyyskasvatustyö on innovatiivista, iloista ja innostavaa todettiin Kepassa 29. lokakuuta järjestetyillä KVK-kekreillä. Kekreillä kuultiin järjestöjen omakohtaisia kokemuksia kansainvälisyyskasvatuksesta.
Kansainvälisyyskasvattajat tekevät työtä useiden eri teemojen parissa ja monenlaisille yleisöille. Taustalla on kuitenkin yhteinen tavoite: ihmisten herättely globaaliin yhteisvastuuseen. Eivätkä keinot lopu kesken, todettiin KVK-kekreillä. Yhteinen näkemys oli, että oikein kohdennetut osallistavat menetelmät vievät opit parhaiten perille.
Interaktiiviset menetelmät saavat ihmiset pohtimaan ja sisäistämään tietoa syvemmin kuin perinteinen ulkoluku. Paitsi lasten ja nuorten myös aikuisen yleisön kanssa on osattava valita menetelmä, joka innostaa ajattelemaan.
Oiva esimerkki kohderyhmäsensitiivisestä innovatiivisesta menetelmästä on Planin taannoinen Turpa auki -kilpailu, josta kekreillä kertoi järjestön AV-tuottaja.
”Turpa auki -kilpailussa haastoimme nuoret tekemään rap-musiikkia lasten oikeuksista. Musiikin keinoin saimme nuoret pohtimaan näitä asioita.”
YK-liitto on lähestynyt nuorempaa yleisöä samalla teemalla onnistuneesti lasten oikeuksista kertovan puuhakirjan avulla. YK-liiton kouluttaja Paula Tikka esitteli kekreillä Ystävysten puuhamatka -kirjaa:
”Puuhakirja sisältää erilaisia piirros- ja väritystehtäviä, jotka käsittelevät erilaisuutta, ystävyyttä ja suvaitsevaisuutta.”
Kokemuksia kuultiin myös lahden toiselta puolen, kun kekreille osallistunut Johanna Helin Jaan Tõnisson Institutesta kertoi järjestönsä kansainvälisyyskasvatushankkeesta Virossa.
”Kansainvälisyyskasvatus on Virossa vielä melko uutta. Watch and Change -hankkeessa olemme koonneet globaaleja aiheita käsitteleviä dokumentteja koulujen käyttöön ja saaneet opettajilta erittäin positiivisen vastaanoton. Dokumentin lisäksi ’lainaamme’ opettajille myös osallistavia menetelmiä aiheen käsittelemiseksi luokassa.”
KVK-kekrit järjestettiin Kepassa ensimmäistä kertaa. Paikalla oli 10 järjestöä, jotka esittelivät kansainvälisyyskasvatusmateriaalejaan ja -menetelmiään, sekä joukko kiinnostuneita kuunteluoppilaita.