Teksti: Sanna Rekola
Arvopohjaisten kansalaistoimijoiden vahvuus on arvoissa. Ne kannattaa huomioida kun viestitään asioista ja rakennetaan organisaation brändiä.
”Ihmisten valintoja ohjaavat mielikuvat, ei järki”, muistutti Kansalaisfoorumin aamiaistilaisuudessa 7.2.2012 arvopohjaisen kansalaistoiminnan brändäämisestä alustanut viestinnän asiantuntija Karoliina Malmelin. ”Järjestöjen vahvuus on ehdottomasti se, että niiden viestit vetoavat tunteisiin.”
Tunteisiin vetoavat viestit puetaan usein tarinan muotoon. Kuvaan tai viestiin sisältyvä tarina herättää viestin henkiin ja saa ihmiset muistamaan sen paremmin.
Toinen taikasana on viestin tiivistäminen. Tiivis viesti erottuu informaatiovirrasta. ”Asiantuntijuus on kykyä tiivistää”, totesi Malmelin. Hyvä on myös, mikäli viesti on rohkea ja hätkähdyttää. Hajuton ja mauton toimija ei puhuttele ketään.
Tärkeä toimivan järjestöviestinnän elementti on myös osallistavuus. ”Järjestöjen tulisi muistaa, että ne tarjoavat ihmisille mahdollisuuden tehdä hyvää. Julistaminen ja järkipuhe eivät toimi yhtä tehokkaasti kuin se, että antaa ihmisille mahdollisuuden tehdä jotain”, muistutti Malmelin.
Brändin rakentamisella voi merkittävästi vaikuttaa järjestön viestien läpimenoon valituissa kohderyhmissä. Tunnettua toimijaa kuullaan helpommin. Siksi viestintään kannattaa suhtautua kokonaisvaltaisesti. Kaikki mitä järjestö tekee on viime kädessä viestintää ja vaikuttaa siihen millainen mielikuva ihmisille toimijasta syntyy.