Blogi

Kekseliäisyys kannattaa oman viestin esilletuomisessa

Teksti: Sanna Rekola

Kepassa julkistettiin torstaina 2.4.2009 Elämysrata, arvojana, murreslogan -opas, jonka tarkoituksena on innostaa järjestöjä ideoimaan kekseliäitä keinoja oman viestin esilletuomiseen. Perinteistä esitettä paremmin puhuttelevat osallistavat menetelmät – aikuisiakin.

Osallistavien menetelmien käyttäminen on paitsi hauskaa myös hyödyllistä. Viestit menevät paremmin perille ja niiden esittäminen on itsellekin huomattavasti helpompaa, kun kohtaaminen rakentuu aktiviteetin ympärille.
”Osallistava menetelmän teho perustuu siihen, että sen avulla ihminen haastetaan muuttaman maailmankuvaansa paitsi tiedollisesti myös tunteellisen kokemuksen kautta. Onnistunut tunteisiin vetoaminen saa aikaan särön ihmisen maailmankuvassa ja tekee ihmisen avoimeksi uudelle tiedolle,” kertoi julkistamistilaisuudessa puheenvuoron pitänyt Kaisu Tuominen, yksi oppaan tekijöistä.
”Tärkeätä on myös huomata, ettei tunteisiin vetoamisen ei tarvitse olla synkkää, vaikka järjestöjen viestit koskevatkin usein vakavia asioita. Vaikeistakin asioista voi keskustella positiivisesti tuomalla esille ratkaisumahdollisuuksia ja antamalla ihmisille eväitä toimia toisin,” korosti Tuominen.
Syyllistäminen on perusvirhe, johon monet järjestöt kompastuvat. Syyllisyyttä tunteva, nurkkaan ajettu ihminen puolustautuu sen sijaan, että hän kiinnostuisi uudesta tiedosta ja kyseenalaistaisi ajattelu- tai käytöstapojaan.
Myös yksipuolinen ongelmien esilletuominen voi ahdistaa. Ihminen saattaa kokea, ettei hän mahda asioille mitään, vaikka haluaisikin. Vaikuttamismahdollisuuksien esilletuomiseen kannattaakin aina kiinnittää erityistä huomiota.
Ennakkoluulottomuus tuottaa tulosta
Julkistamistilaisuudessa kuultiin myös innostavia tarinoita tosi elämästä. Toinen oppaan tekijöistä, Mai Kivelä Greenpeacesta, kertoi järjestönsä tempauksista ja suorasta toiminnasta:
”Omat viestit kannattaa esittää siellä, missä ihmiset jo valmiiksi ovat. Esimerkiksi palmuöljydieselin vastaisessa kampanjassa banderolli asetettiin ruuhkaisen tien ylittävälle sillalle, jossa se saavutti tunnissa tuhansia ihmisiä.”
”Toinen hyvä keino on havainnollistaa ongelmaa jollakin konkreettisella tavalla. Tämä toimii niin yleisötapahtumissa kuin mielenosoituksissa,” kertoi Kivelä. Kun Ylä-Lapin metsäkiistaa käsiteltiin sisäministeriössä, toi Greenpeace tuliaisiksi ministeriöön rekkalavallisen hakkuujätettä Lapista. ”Ongelma konkretisoituu ja siihen on pakko ottaa kantaa. Lisäksi saadaan helpommin julkisuutta omalle asialle.”
Aivomyrsky on erinomainen tapa suunnitella omaa toimintaa. Mahdottomiakaan ideoita ei kannata sensuroida ennenaikaisesti, sillä niistä saattaa kuoriutua kehittelemällä vaikuttavia tempauksia. Main mukaan mahtavimmat ideat ovat usein varsin yksinkertaisia: ”Esimerkiksi vesigraffiti on toimivat tapa tuoda oma asia esille näyttävästi. Valmistetaan sabluuna, jonka läpi asfalttia pestään painepesurilla, kunnes pinttynyt lika on peseytynyt ja kuva piirtynyt.”
Tilaa opas omalle järjestöllesi
Elämysrata, arvojana, murreslogan – 100+1 kikkaa ja niksiä järjestöjen viestien esilletuomiseksi yleisötapahtumissa -opasta voi tilata Kepasta osoitteesta: info@mahdollisuuksientori.fi. Opas on maksuton.

Uusimmat artikkelit